30.7.07

Ungdomar och deras telefoner

Bubblan skrev den här smörjan kl. 21:59

Då jag, egentligen, är en grinig gammal farbror i en 27-årings kropp händer det lite då och då att jag säger till folk som jag tycker agerar på ett sätt dom inte borde agera på.

Igår var jag och MM och lämnade tillbaka hyrbilen vi hade hyrt över helgen. När jag var på väg hem och stod och väntade på tunnelbanan så satt det två kids i 16-års ålder och spelade någon vedervärdig techno på deras mobiltelefoner. Dom hade gärna fått lyssna på deras musik om dom suttit i en park, i deras bil eller legat hemma på deras pojkrum, men att spela det "offentligt" på en tunnelbaneperrong skulle jag vilja jämföra med att sätta upp sina fötter på sätet i tunnelbanan. Hur som helst, jag gick fram och bad dem stänga av. När jag gått därifrån och ringer ett samtal hör jag hur dom sätter på musiken igen. Jag går tillbaka och innan jag hinner säga något säger en av killarna: "Men jag sänkte ju". Jag förklarade för honom att det trots hans volymsänkning inte var ok, och att det troligtvis inte bara var jag som störde mig på deras musik. Då stängde han av för gott, eller åtminstone tills jag kom på behörigt avstånd.

Idag var jag ute hos min bror, på vägen ner i tunnelbanan är det, även denna gång, två unga killar som pumpar ut musik från deras telefoner. Jag vände mig bara och tittade på hans telefon, när han såg att jag gjorde det stängde han omedelbart av.

Båda gångerna inträffade det på tunnelbaneperrongen vid Danderyds Sjukhus, och båda gångerna var klockan ca: 20:50.

Faktum är att jag är 27 år och beter mig troligtvis grinigare än många av tanterna och farbröderna i det här landet. Och jag gillar det.

4 kommentarer:

*|2007-07-31 12:38 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Detta fenomen är sjukligt, folk som går omkring och lyssnar på musik i högtalare på buss/tunnelbana. Själv drabbades jag på ett SJ-tåg nyligen av två som satt och kollade på film på en laptop, de använde inte hörlurar och hade hög volym. Jag tröttnade ganska fort eftersom jag hade flugit i 24h och de sänkte snabbt volymen. Det jag inte fattar är att ingen annan stördes, och om det nu var någon som gjorde det, varför sa ingen till? Det var inte direkt några HA utan välkammade 13-åringar. Bubbles, vad säger du om att åka omkring en dag i tunnelbanan och leta upp folk som uppför sig illa och säga till dom.

*|2007-07-31 23:10 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Oskar, prisad vare gud!

Jag ställer, vilken dag som helst, upp på att åka runt med den kommunala trafiken i sthlm och vara arg, grinig och bitter. Bra att du sa till!

Som du skriver, det är mycket märkligt att ingen stördes. Jag är helt övertygad om att folk stördes både när du satt där och dom där kidsen kollade på film, och även av musikmarodörerna jag stötte på. Det är ju faktiskt inte så himla svårt att säga: "ursäkta mig, har du lust att stänga av din musik, det är inte alla som vill lyssna på den".

När ska vi åka? Vi tar med oss våra kameror och dokumenterar alla som inte sköter sig.

*|2007-07-31 23:56 fick Unknown för sig att skriva nedanstående

Grattis i efterskott Bubblan. Hur mycket var det du fyllde? 59? 67? 80?!!!

*|2007-08-01 00:12 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Tack Robert! Jag tror att det var 82, åren bara rusar förbi, så jag har tappat räkningen.