5.8.07

Taxibolagen höjer priserna

Bubblan skrev den här smörjan kl. 12:21

DN.se har en artikel som handlar om att taxibolagen nu ska höja priserna på grund av trängselskatten. Taxi Stockholm höjer sitt "typpris" med 6:- per resa på vardagarna och berättar även att priserna inte höjs under helgerna. Jag är lite nyfiken på om deras prishöjning gäller även mellan kl. 18.30 och 6.29 då det inte debiteras någon trängselskatt? Att åka taxi är på intet sätt en rättighet och taxibolagen är kommersiella bolag, så jag kan förstå att dom höjer sina priser. Dom vill tjäna pengar på deras verksamhet, och att dom då tar chansen att höja sina priser är egentligen ganska så förklarligt.

Däremot vet jag inte om jag tycker att deras prishöjning är skälig. Varje bil som "drabbas" av trängselskatten debiteras max 60:- per dag. Jag skulle tro att varje taxibil som är i tjänst mellan de berörda tidpunkterna utför mer än 10 resor per dag, vilket i sin tur innebär att dom troligtvis gör sig en liten slant på hela den här soppan som kallas "trängselskatter".

Jaja, jag får förhoppningsvis lite mindre buller utanför mitt vardagsrum och jag kanske lever någon dag extra.

Jag nog att jag ska börja debitera mina kunder lite extra för de gånger jag passerar betalstationerna. Japp, det ska jag göra, så varför gnäller jag egentligen?

0 kommentarer: