22.8.07

sms-biljett

Bubblan skrev den här smörjan kl. 00:18

Jag var tvungen att resa mig från madrassen på golvet igen, jag tänkte lite på gårdagens resa med kollektivtrafiken och kom på att jag har glömt bort att prova min taktik att resa med "hemmagjorda" sms-biljetter.

Som de flesta av er stockholmare troligtvis vet så kan man resa med SL genom att köpa en sms-biljett inför varje åktur. Den senaste tiden då jag åkt kollektivt (gud kommer att skicka mig till hålan för att jag åker kollektivt) har jag använt mig av just den tjänsten, sms-biljett. Förra veckan satt jag och väntade på en buss, då roade jag mig själv med att gå igenom lite inkomna "sms-biljetter" som jag hade i min inkorg på mobilen. Alla sms som levereras som en sms-biljett kommer från ett nummer som börjar på 7215011xx, de fem första siffrorna är förklarliga då numret man skickar ett sms till för att få en biljett är just 72150, siffrorna 11 har jag ingen förklaring till. Kruxet är det att varje gång jag fått en sms-biljett har de två sista siffrorna varit olika: 721501120, 721501122, 721501134 osv.

Jag har ingen bättre förklaring till ovanstående annat än att det är någon form av "kontrollnummer". Om någon av er möjligtvis skulle känna någon spärrvakt/busschaufför/kontrollant eller dylikt som möjligtvis kan ha en förklaring till att dom två sista siffrorna alltid är olika. då skulle det vara intressant att få veta svaret på det.

Om vi återgår till den hemmagjorda sms-biljetten. Om du har en sms-biljett skräpandes i din inkorg, välj då att vidarebefodra den. Ändra tid/datum till just önskad tid/datum, sen skriver du in numret du fick sms:et ifrån, dvs 7215011xx och välj att spara det i utkorgen eller vad nu må heta på din telefon. Sen är det bara att visa upp just det sms:et för spärrvakten så borde du åka gratis, om det nu inte är så dom två sista siffrorna är ett kontrollnummer som spärrvakterna har benkoll på. Hur det ser ut på andra telefoner än nyare modeller från Nokia vet jag inte, men på Nokiatelefoner ser det iaf ut som vilket sms som helst.

Jag ska ta och prova det i dagarna, i bästa fall så vägrar spärrvakten/busschauffören att släppa förbi mig, då slipper jag att åka kollektivt. I värsta fall så funkar det och jag blir tvungen att ta en liten tripp...

5 kommentarer:

*|2007-08-22 10:56 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Finns mkt information i den här tråden på flashback.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=436200

*|2007-08-23 20:58 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Jag ska genast ta mig en titt, tack för tipset! By the way (aldrig fel att vara lite internationell), jag har inte varit inne på Flashback sedan IT-bubblan sprack, det känns nästan lite nostalgiskt.

*|2007-08-23 21:09 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Det går ju sådär för grabbarna/tjejerna på Flashback...

*|2007-08-23 21:47 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

exakt vad menar du=?

*|2007-08-26 10:45 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Vad menar du?