6.8.07

Guidebok för turister

Bubblan skrev den här smörjan kl. 23:30

Bäste turist,

Välkommen till ett underbart och soligt Stockholm. Om ni ännu inte har planerat er vistelse till fullo så tänkte jag bjuda er på lite tips. Det är kanske havet som lockar eller Stockholms fantastiska shopping, våra hjälpsamma dörrvakter på krogen eller den underbara arkitektur som finns i Stockholm med omnejd. Vad det än må vara så har jag svaret (nej Oskar, jag har inte svaret på allt, men det kändes bra att skriva så).

Som sagt, det kanske var havet som lockade. Varför inte ta en båttur ut till Waxholm med Waxholmsbolaget, då får ni se lite utav Stockholms trevliga innerskärgård. Väl på plats i Waxholm finns det en medioker glassbar, någon enstaka trevlig restaurang och förbaskat mycket turister. Vill ni inte åka båt kan ni alltid åka kommunalt med SL, med deras sketna bussar från början på 70-talet når ni en massa små stränder, kobbar och skär.

Är det shoppingen ni är ute efter rekommenderar jag er att söka er till Drottninggatan i City eller Västerlånggatan i Gamla Stan. Där hittar ni massor av fina vykort som ni kan skicka till era nära och kära, eller varför inte passa på att köpa en t-shirt med ett motiv av en älg?

Om ni, efter en heldag på stadens gator, är sugna på en kall öl som kan svalka er trötta kropp kan jag varmt rekommendera er att besöka någon av alla nattklubbar i Stockholm. Det spelar egentligen inte så stor roll vilket ställe ni går till, först kommer ni att ha en väldigt trevlig halvtimme i kön där ni kan umgås och lära känna andra människor. När er tid i den obligatoriska "mötesplatsen" (kön) är slut kommer ni att bli väl bemötta av vakterna som av ren omtänksamhet kommer att frågar er hur mycket ni har druckit. Möjligheten finns även att dom är så vänliga så att dom tipsar er om en bra skoaffär, kanske kommer dom även vara så vänliga att dom rekommendera er en annan, mycket bättre, nattklubb som ni borde besöka istället för deras tråkiga och sprängfyllda nattklubb.

Det finns så mycket att utforska i Stockkholm. Ibland måste man lämna shoppingstråken och myllret av människor för att inse hur vackert Stockholm verkligen är. Vi har en arkitektur som få städer kan visa upp. Ta tunnelbanan ut till Rinkeby, Akalla, Tensta eller Fruängen och upplev det bästa från vår tids arkitekter. Husen reser sig från marken och skjuter mot himmelen, balkongerna och dess tillhörande parabolantennerna skapar en dramatisk och vacker fasad. Färgerna av all skog och natur som trängs med dessa hus i naturliga material sprider liv och glädje i dessa områden.

Det finns så mycket att uppleva, det skulle ta mig en livstid att sammanställa en guidebok om Stockholm. Är det något särskilt ni vill göra så hör av er så ska jag försöka stå till tjänst.

Jag höll på att glömma en sak: Nästa gång ni stiger på tunnelbanan innan jag hunnit stiga av, eller breder ut er i rulltrappan som de feta amerikanska turister ni är kommer jag att ta livet av er. Tänk på det så är ni snälla.

Det sistnämnda var kanske mitt absolut bästa tips, med det vill jag önska er en trevlig vistelse i Stockholm.

4 kommentarer:

*|2007-08-08 13:34 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Man kan ju lätt få uppfattningen att du inte gillar Stockholm bubblan, rentutav hatar staden ifråga, stämmer det? Eftersm du bott här större delen av ditt liv kan man ju tro att du trivs nämligen...

*|2007-08-08 19:45 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

Hahaha, klockrent! Stockholm är dessvärre översvämmat just nu.

*|2007-08-08 22:44 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Bäste Oskar, sommaren i Stockholm kan vara hemsk. Folk pissar i strömmen och kineserna äter upp all glass, amerikanarna tömmer McD på alla cheesepuckar och jag är grinig.

Jag måste även säga en till sak Oskar, jag blir lika glad varje gång jag kommer hem och ser att du skrivit något. Utan dina synpunkter hade jag slutat skriva. Tänk på det, så nu ger du fan i att sluta kommentera skiten jag skriver.

Jag kunde inte sagt det bättre själv, Jenny.

*|2007-08-09 14:30 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Utan en bra blogg hade jag inte skrivit något.

Bubblan, kom-i-håg-anteckning till nästa sommar:

Res bort!

Beprövat att många stockholmare, funkar bra.