9.8.07

Saliv i ansiktet

Bubblan skrev den här smörjan kl. 15:37

Nu har ilskan lagt sig lite, eller nej, jag blir förbannad nu igen då jag tänker på incidenten som inträffade igår. Jag var ute och tog en liten kvällstur på cykeln och vinklade styret så att cykeln skulle föra mig till Söder. Jag kommer cyklandes längs med Skeppsbron, i slutet på Skeppsbron kommer det en korsning där man kan svänga höger in på Slussplan eller fortsätta rakt fram upp mot Slussen... Bla bla bla, jag klistrar in mailet jag skickade till kundservice@taxi020.se kl. 01:52 natten till idag så får ni läsa där vad som hände:


God kväll,

Tidigare under kvällen cyklade jag längs med Skeppsbron i riktning mot Slussen, jag skulle uppskatta att klockan var runt 23:45. I höjd med Slussplan cyklade jag i cykelfilen och låg jämsides med en av era taxibilar. Jag skulle rakt fram, då chauffören av er taxibil inte använde sig av sina blinkers, vilket jag förmodar att de flesta moderna bilar i dagens samhälle är utrustade med, trodde jag att även han skulle rakt fram. Helt plötsligt svänger han höger in mot Slussplan, rakt framför mig. Jag blir chockad och slår till med min handflata på den främre sidorutan på passagerarsidan, dels för att inte köra in i hans bil och ramla samt även för att markera att jag faktiskt var närvarande.

När jag fått tillbaka kontrollen över cykeln cyklade jag sakta framåt varpå er chaufför trampar på gasen och styr mot bakdelen på min cykel. Som vilken normal människa som helst, som håller på att bli påkörd, troligtvis skulle ha gjort hoppar jag av min cykel. Chockad står jag kvar och tittar på taxichauffören som håller på att knäppa av sig sitt bälte, efter några få sekunder öppnar han sin dörr och kommer rusande emot mig. Han tar ett hårt tag i mig och min tröja och säger åt mig att jag inte får slå på hans bil. "Kom här och titta på bilen" säger han, jag ber honom att släppa taget om mig, det ignorerar han och fortsätter att agera hotfullt. "När du ska svänga måste du använda dig av blinkers" säger jag varpå han återigen drar hårt i min tröja och säger åt mig att följa med och titta på sidan av bilen. Jag finner situationen väldigt hotfull och viftar bort hans arm, då ser jag hur han måttar ett slag mot mitt ansikte, jag håller fortfarande i cykeln och lyckas i sista sekund ta ett steg bakåt. Jag placerar cykeln mellan mig och er chaufför, när han inser att han måste ta sig förbi min cykel för att kunna slå mig väljer han istället att spotta mig i ansiktet. Att bli spottad på ser jag som en grövre kränkning än att bli nedslagen. Då jag vid detta lag både var rädd och chockad ber jag honom att lugna ner sig.

Hans beteende förändras inte och jag finner, som sagt, situationen väldigt hotfull. Jag väljer då att dra mig bort från er chaufför. Med en väldigt agressiv ton säger han någonting till mig på vad jag skulle tror var arabiska. Jag väljer då att hoppa på min cykel och cykla därifrån.

Detta är ett fullkomligt oacceptabelt beteende av en taxichaufför. Jag borde kanske inte slagit till med handflatan på sidorutan, men hade jag inte gjort det hade jag ramlat och adrenalinet som flödade ut i kroppen då jag var väldigt nära att bli påkörd av en bil gjorde nog att handflatan mot rutan möjligtvis slog i lite hårdare än vad som var tänkt. Trots detta är det inte rimligt att jag skall utsättas för en hotfull situation där en person måttar ett slag mot mitt ansikte samt spottar på mig. Jag anser även att mitt val att vifta undan hans hand/arm som han håller hårt runt min axel var mer än berättigat då han agerade väldigt hotfullt.

Genom åren har man hört talas om agressiva taxichaufförer, men att själv råka ut för en som valde att ta till våld istället för att verbalt lösa det inträffade trodde jag inte att jag skulle råka ut för.

Tyvärr var jag för chockad för att tänka på bilens registreringsnummer eller vad bilen hade för "taxinummer".

Mitt förtroende för chaufförerna hos Taxi 020 har nått botten. En normal månad åker jag taxi för mellan 1500-2000 kr, jag skulle uppskatta att ungefär hälften av dessa pengar spenderar jag hos er. Nu känner jag mig ytterst tveksam till att anlita er som taxibolag igen. Jag förstår att det måste vara svårt att göra "lämplighetskontroller" på alla era chaufförer, men trots det vart jag väldigt chockad, rädd och förvånad över att jag nästan vart misshandlad av en av era chaufförer.

Vänliga hälsningar

XXX XXX

Nu när jag kom hem hade jag fått svar från deras biträdande åkerichef:
Hej Per.

Jag blir förskräckt när jag läser ditt mail, det här är verkligen inte något som vi stöder.

Det var verkligen synd att du inte uppfattade registreringsnummer eller taxinummer för då hade jag kunnat ta tag i den föraren och sparka honom omedelbart.

Jag har dock förståelse för det med tanke på situationen du befann dig i.

Hoppas du inte under dina taxiresor med vårt bolag känt dig osäker eller rädd på något sätt.

Vänliga Hälsningar

XXX XXX

Bitr Åkerichef


Det enda positiva med hans svar var att han skrev "... sparka honom omedelbart.", men det var troligtvis bara ett spel för gallerierna. Bortsett från det var det ett rätt milt svar. Hade en av mina anställda spottat någon i ansiktet hade jag troligtvis kört ner hammaren i halsen på honom.

Jag måste erkänna att jag vart chockad över att denne arab runt 50-strecket valde att försöka sänka mig, ännu mer chockad vart jag när jag fick hans saliv, fyllt av sandkorn från öknen, i ansiktet. Jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera, skulle jag släppa cykeln och ge honom en känga rätt på saftblandaren för att sedan sätta mig på honom och med mina knän hålla fast hans armar och släppt en "salivdroppe" i högra ögat på honom, eller vad? Nu i efterhand önskar jag att jag inte gav mig in i en liten duell med karln, troligtvis hade han piskat mig så att det stod härliga till, men då hade jag inte behövt vara så jävla arg på mig själv för att jag "lät honom komma undan".

Jag yttrade inte ens några obscena ord, talanglöst av mig.

4 kommentarer:

*|2007-08-10 08:30 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Va fan bubblan, vad händer? Söder är fan farligt alltså, undvik i största möjliga mån. Men jag blir lite förvånad över att du blev så chockad, det var ju du som upprätthåll lag och ordning i bronx en gång i tiden, börjar du bli gammal?

I övrigt tycker jag det var ett ganska bra svar du fick. Dom borde dock kunna luska ut vem det var med tanke på klockslag och plats, eller?

*|2007-08-10 23:00 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

Oh my... vet inte, men jag skulle nog ringt farbror blå, men jag är ju tjej, och tjej, påkörd och hotad av arabisk taxichaufför låter nog väldigt illa... :D

*|2007-08-10 23:42 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Jenny, jag är rädd för att sheriffen troligtvis skulle haft bättre saker för sig än att hjälpa en svettig Bubblan i nöd.

Jag är så bitter på mig själv, jag borde kallat honom för "åsna", har nu i efterhand fått höra att araber inte gillar att bli kallade för "åsna".

*|2008-03-03 21:25 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

Jag beklagar verkligen att du råkat ut för detta avskum till föraridiot som jag tyvärr delar bolag med.
Tyvärr är det dock så att det du fick i mailet stämmer. regnummer, taxigöknummer eller nummret på föarlegget(om han mot förmodan hade det synligt) är det enda sättet att att få bort packet från gatan och in i närmsta fribil. Hade han pucklat på dig eller du kunnat ta nummret kunde du anmäla. loskan borde resultera i misshandelsåtal och olaga hot samt olaga frihetsberövande för fasthållningen. Efter den domen skulle han kunna glömma att nånsin köra taxi igen....
Hoppas ändå att kanske nån dag få dig som kund, 800 bilar i stan, alla kan ju inte vara rötägg...
HArre gytt
Tobbe020