19.8.07

Cykelhuligan

Bubblan skrev den här smörjan kl. 04:14

Hmm, kan det möjligtvis vara så att jag, efter bara några veckor som cykelburen, börjar få ett "rykte" bland stadens taxibilar som en cykelhuligan? Jag "tolkar" lite då och då, tränger mig förbi bilarna så fort jag får chansen och cyklar inte på cykelbanorna.

Att jag inte cyklar på cykelbanorna kan jag endast förklara med att jag får en liten "kick" av att trängas med bilarna, att veta om att om jag inte passar mig så finns risken att jag blir påkörd, det får mig att vakna till liv. I onsdags var det en ung kille, lika gammal som mig, född -80, som blev påkörd/överkörd av en lastbil precis utanför mig på Valhallavägen. Det är hemskt att han blev skadad så allvarligt, bara det faktum att han blev påkörd är hemskt, jag hoppas verkligen att han klarar sig utan några bestående men och att han återhämtar sig så fort som möjligt. Men det är den "risken" som får mig att trivas med att cykla bland trafiken. I ens vardagliga liv är allt så "skyddat". Det mesta man gör i livet är relativt ofarligt.

Tillbaka till mig som "cykelhuligan", igår när jag cyklade hem från krogen så hade jag två taxibilar framför mig, jag försökte klämma mig emellan den som låg längst bak, men varje gång jag kom upp bredvid honom/henne så styrde han/hon till höger så att jag inte skulle få plats mellan hans bil och de parkerade bilarna. Till slut lyckades jag klämma mig förbi, när jag sedan åkte upp bredvid hans kollega så vevade han ner fönstret och skrek "vet du inte att det finns cykelbanor, idiot", jag orkade inte bry mig och cyklade vidare. Jag vill inte utmåla mig själv som något rikspucko som cyklar som en galning, men samtidigt ser jag inte anledningen till att dom ska använda sina fordon för att preja mig. När jag själv sitter bakom ratten så avskyr jag verkligen cyklister som inte använder sig av cykelbanan, så jag förstår deras ilska. Det är obehagligt att köra bil när det är någon cykelburen idiot som inte verkar bry sig om att han/hon inte är lika kraftfull som en bil.

Jaja, nu har jag planer på att åka upp till Åre om 2 veckor och prova på att cykla lite downhill i backarna där. Jag vet att jag säkert kommer att ramla och göra illa mig, men "kicken" som lockar väger tyngre i det här fallet...

UPDATE: Hur jävla illa låter inte det jag skrivit ovanför? Jag framställer mig själv som Mongo från Kongo. Alkolås på min dator, tack. Om min promillehalt är över 0,5 ska jag ge fan i att skriva här...

5 kommentarer:

*|2007-08-19 11:30 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

om jag inte kände dig skulle jag starkt ifrågasätta din rätt till svenskt medborgarskap.

*|2007-08-19 12:06 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Jag förstår dig. Kan du inte ringa till Säter och kolla om dom har en plats ledig där? Du kan få vara min manager när det kommer till mentala rubbningar som behöver fixas till.

*|2007-08-19 20:30 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

Jao, det lät väl inte som att du var smidigaste ljushuvudet direkt, eftersom du själv ogillar felcyklande cyklister när du är bilist. Men så länge du iaf är medveten om vissa trafikregler när du cyklar och inte beter dig som helt förbytt. Det finns ju sådana cyklister också, som tror att bilar ska väja... oavsett vad. *skratt*

*|2007-08-20 16:34 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=682855

Ta det nu lite lugnt Bubbles på dina små upptäcktsfärder i den kungliga hufvudstaden.. det händer ju att folk gör sig ordentligt illa bakom styret.

*|2007-08-20 19:23 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Jenny: Självklart inser jag att det är jag som ska se upp, jag väger in på runt 100 kg med min cykel medans en bil går loss på 1500 kg, +/- 100 kg beroende på hur fet föraren är. Men jag anser fortfarande (iaf när jag sitter på cykeln, hehe) att även bilister borde hålla lite koll på deras omgivning. Samtidigt vet jag om hur svårt det ibland kan vara att upptäcka någon som kommer cyklandes. Fan, jag är en riktig Dr. Jekyll/Mr. Hyde.

Maja: Jag läste precis om det där, läskigt, tragiskt och tråkigt. Enligt SvD hände det när lastbilen skulle göra en högersväng. Det var det som hände vid min lilla taxi-incident. Han svängde höger och hade inte riktigt koll på sin "döda vinkel". Jag brukar faktiskt cykla mot rött, det må hävdas att det är trefikvidrigt beteende, den här artikeln rättfärdigar inte att jag gör det, men det verkar nästan säkrare.