22.6.07

Sicko

Bubblan skrev den här smörjan kl. 01:26

Nu har jag spenderat kvällen med att se på halva dokumentären Sicko i MM:s sällskap, och resterande hälft på egen hand. En ganska så intressant dokumentär måste jag säga. Visst är denne Michael Moore en lite smått vänstervriden herre, men jag kan inte komma ifrån det faktum att han, i mina ögon, gör bra dokumentärer. Sicko handlar om den amerikanska sjukvården, dess mindre funktionella system när det kommer till att behandla patienter. Eller det är funktionellt om man har pengar.

Jag kommer ihåg när vi var i Stamford och spelade hockey för runt 12 år sedan, då drabbades MT av någon form av utslag, så han togs till sjukhuset. Väl där behandlade dom honom inte innan dom hade fått tag på hans föräldrar så att dom kunde bekräfta att dom hade råd, eller en försäkring, att täcka kostnaderna för hans besök på sjukhuset. Det här svider att säga, men jag måste väl kanske tacka sossarna (nu kommer jag att brinna i helvetet) för att vi har det sjukvårdssystem som vi har. Klart att det finns brister även i vårat system, men i slutändan så får man oftast hjälp i det här landet.

Ta en titt på Sicko, det en intressant dokumentär som får en att tänka till lite.

Jag älskar USA, eller egentligen inte, jag älskar New York för att vara mer precis. Jag gillar även det faktum att det går att få tag på det mesta, dygnet runt där borta... Bla bla. Invånarna i det stora landet i väst är jag däremot lite mer tvivelaktigt inställd till ibland, dom är feta, skräniga och ofta till och med mer puckade än vad jag själv är. Jag förundras lite då och då över deras längtan efter att få skrika "Yeah!!! Wohooo!!!" och allt vad det nu är dom gormar. Vi svenskar, inkluderat mig själv, skulle ibland kunna behöva vara lite mer framåt, kanske skrika lite och ta lite mer plats, men måste man ställa sig och skrika "Hell YEAH!" så fort något är bra? Kanske skulle det vara något, men den dagen mina kids börjar gorma så fort dom får lust kommer jag att trycka in ett äpple i käften på dem, rulla en rulle silvertejp runt äpplet och stoppa in lite dropp i näsan på dem tills dom bestämt sig för att lugna ner sig lite.

0 kommentarer: