17.4.07

Iskallt och stenhårt

Bubblan skrev den här smörjan kl. 12:05

Jag blev tipsad av MM om en bok med namnet Iskallt och stenhårt, igår köpte jag den på Pocket Shop och gick hem och satte mig ner och började läsa. Efter sex timmar och lite spring i tvättstugan hade jag plöjt mig igenom de 304 sidorna text boken består av.

Boken handlar om en karl vid namn Rickard Viking Flinga och hans liv som fängelsekund på diverse anstalter i Texas. Hans historia är brutal, rå och ärlig. Det är spännande och avskräckande att läsa om det hårda klimatet bakom galler i USA, gäng som tar första bästa möjlighet att sticka in en trubbig och "hemmagjord" kniv precis under bröstfickan på ens overall, vuxna karlar som vill ha en liten toy-boy i knät med mera.

Som Rickard skriver, alla har ett val och med det valet kommer ansvar, ansvar för sina egna gärningar. Rickard valde att begå det brott han gjorde, ett mord på en karl som antastat hans dotter. Jag kan, då jag inte har någon egen dotter, inte sätta mig in i vredet som han måste känt när han fick reda på att hans dotter
blivit sexuellt ofredad. Men jag kan bara föreställa mig hur man skulle reagera vid en sådan händelse. Jag säger inget om det han gjorde, men att han har mage att kritisera den svenska staten för deras agerande gällande hans överföring till ett svenskt fängelse har jag lite svårt att förstå. Hur det gick för honom med att bli överförd till ett svenskt fängelse tänker jag inte berätta, det får du själv ta reda på genom att läsa boken.

En bra bok om en människas livsöde.

2 kommentarer:

*|2007-04-20 13:57 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Relaterat tips:
El Choco : svensken i Bolivias mest ökända fängelse

Nyutkommen bok om en ung svensk kille som suttit några år på ett ställe man inte vill sitta på.

*|2007-04-20 14:01 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Pocket Shop nästa... El Choco ska avverkas i helgen!