19.4.07

Everest: Beyond the limit

Bubblan skrev den här smörjan kl. 10:42

En av de bästa dokumentärer jag någonsin har sett måste vara Everest: Beyond the limit. Vi får följa sex klättrare på sin strapats upp till toppen, av världen.

Alla sex klättrare har olika förutsättningar: en har astma och ska nå toppen utan syrgas, en är ihopskruvad med bultar och stålplattor efter två MC-olyckor, en opererade bort en njure några veckor innan avresan till Everest, en har amputerat båda sina ben osv. Allt leds av Russell Brice*, en erfaren klättrare/klättringsledare och har över 25 års erfarenhet av Mount Everest.

Under seriens sex avsnitt är det mycket dramatik: några dör eller blir sjuka, några tvingas avbryta halvvägs upp och några med några meter kvar till toppen, vissa vägrar lyda order och ställer till med lite kaos, folk blir lämnade* för att dö upp vid toppen osv.

Jag tycker definitivt att du/ni ska ta er en titt på den här dokumentärserien, som jag skrev ovan, en av de bättre dokumentärer jag någonsin sett.

* Efter att jag sett alla sex avsnitt började jag snoka runt på lite olika klättringssidor och hittade bland annat en väldigt intressant artikel om Russell Brice och hans agerande gällande en klättrare
, David Sharp, som höll på att dö. Russells klättrare hittade honom under natten på vägen upp till toppen. Denna artikel tog död på en del av det jag tyckt vart så bra med dokumentären, så jag rekommenderar att innan du läser den här artikeln tar och tittar på dokumentären.

Uppdatering: Tack till herrn som gjorde beskådandet av denna dokumentär möjligt!

4 kommentarer:

*|2007-04-20 13:55 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Ingen cred till killen som fixade upp avsnitt på ftp? I övrigt stör jag mig på den amerikanska berättarrösten, han borde sluta ta sig själv på så stort allvar och låta berättelsen leva sitt egna liv.

*|2007-04-20 14:00 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Några av avsnitten har en skön brittisk berättarröst.

*|2007-04-20 14:27 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Jag har inte sett alla, ska se resten på tåget hem idag tänkte jag. Hoppas jag får en plats med uttag för lappisen.

*|2007-04-20 19:20 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Hittade du en plats med uttag för laptopen? Jag tror att du saknar ett av avsnitten, det sista närmare bestämt.