8.3.07

Varför sådan uppståndelse?

Bubblan skrev den här smörjan kl. 20:13

DN.se och SVD.se skriver idag att en kriminell ledare vart dödad i ett anfall lett av svenskar. Kalla Fakta ska tydligen ta upp händelsen i dagens avsnitt, jag antar att det kommer krävas förklaringar till det inträffade, gnällas lite hit och lite dit. Nu har jag inte sett avsnittet så jag borde egentligen vara tyst, men jag blir ju inte ett dugg förvånad om det är precis det som Kalla Fakta kommer att ta upp.

Själv tror jag att om jag hade ett vapen i min hand och blev beskjuten (speciellt om det var mitt jobb, dvs. att vara militär) så hade jag troligtvis, efter att jag kommit över chocken att jag precis gjort i byxan, skjutit tillbaka. Jag kan bara tänka mig hur adrenalinet pumpar, hormonerna försöker göra uppror och blöjorna går varma. Så om det nu är så att Kalla Fakta börjar ifrågasätta att en människa vart dödad, ej av svenska militärer, utan av svenskledda styrkor så blir jag inte ett dugg förvånad.

Enligt mig så borde det vara helt legitimt att bruka självförsvar om någon försökte döda mig, speciellt i krig. Så sluta gnäll över att denne "krigsherre" dog, var istället glada över att vi inte förlorade någon svensk.

Som jag skrev ovan, då jag ej sett avsnittet av Kalla Fakta så borde jag kanske hålla mina tankar för mig själv.

Att jag tycker "kriget" i Afghanistan och Irak är ett stort skämt är en annan femma.

4 kommentarer:

*|2007-03-09 07:24 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

Tack! Jag såg inte heller Kalla Fakta eftersom jag befinner mig i Afghanistan. Jag kan inte förstå den bild som nu kablas ut i svensk media tack vara Gustav Fridolin. Om man blir anfallen är det tämligen naturligt att man gör det yttersta för att försvara sig.

*|2007-03-10 12:05 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Har inte heller sett avsnittet, men enligt artikeln skulle det i så fall varit en hämdattack. Det är givetvis något svensk trupp ska syssla med.

*|2007-03-11 10:45 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

Tror Oskar menar INTE ska syssla med, eller?

Det är väl inte i något fall frågan om han ska skjuta tillbaka eller inte, det kanske du hade gjort kanske jag också.

Men varför är svenskar i en sådan situation, bäväpnade och ses som en del av en ockupation, visserligen av vad du kalalr "kriminell ledare" men dock.

Fråga vi ska ställa oss (även om det inte var en hämnd attack) var varför läget ens uppstod. Varför beskjuts svensk trupp och varför är den ens dä.

Vi ska inte döda afghaner. ÄR det den enskilde soldatens fel? Säkert inte. Men någons fel rä det.

*|2007-03-11 23:04 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Staffan, denne "kriminelle" ledare skulle inte fått titeln kriminell av mig om det inte vore för att ordet "kriminell" användes i både DN:s och SvD:s artiklar. DN.se har skrivit om sin artikeln sedan jag skrev mitt inlägg, men på SvD.se hittar man fortfarande ordet kriminell.

"... döma i sökandet efter en afghansk kriminell kommendant för ..."

Varför en svensk trupp beskjuts vet jag faktiskt inte, jag antar att afghanerna ansåg att det var berättigat att skjuta mot dem. Varför är svenskarna nere i Afghanistan? Det är också en jävligt bra fråga, jag frågar mig själv det lite då och då. Det verkar dumt att döda afghaner, lika väl som det är dumt att döda en svensk.

Som du säger, det är troligtvis inte den enskilde soldatens fel, inte heller översten som var på plats vid det angivna tillfället, inte heller hans befälhavare, inte Bush eller Usamas fel heller. Jag skulle väldigt gärna vilja skylla allt ont på herr Bush, men det går nog inte heller.

Kanske ska vi skylla på personen/personerna som efter en kväll fylld med alkohol bestämde sig för att skriva diverse sagor, en av sagorna resulterade i bibeln och en annan i koranen. Två sagor som på något vänster lyckades få folk att tappa greppet och tro att det funnits människor som kunnat gå på vatten, dö för att sedan locka fram några änglar som berättar att personen faktiskt är vid liv osv.

Nu har jag inte läst vare sig bibeln eller koranen i sin helhet, så återigen borde jag kanske vara tyst.