4.3.07

Ungdomens hus

Bubblan skrev den här smörjan kl. 21:45

Vad ska man egentligen säga om det som hänt i Danmark de senaste dagarna? Allt detta för ett "Ungdomens hus" som nu ska rivas. Det har skrivits sida efter sida om de senaste dagarnas kravaller nere i Köpenhamn, och varje dag har jag suttit här och förundrats över hur dessa demonstranter fungerar. En del av dem, de lugna, borde få lite mer uppmärksamhet än vad de fått, fast det är inget dom kan skylla på medierna, utan endast på deras våldsamma vänner.

Vad tjänar det till att förstöra, sätta eld på bilar och allt annat sattyg dom pysslar med? Inte får dom några sympatier från min sida i alla fall, så mycket kan jag säga. Och vad kostar inte alla polisinsatser, uppröjningsarbetet och allt vad det nu kan tänkas var? För pengarna som den danska staten varit tvungen att lägga ner på polisinsatser och dylikt hade dom säkerligen kunnat bygga 2 nya Ungdomens hus. Det är inte bara den danska staten som drabbas, utan även vanliga människor. Hur kul vore det egentligen att komma ut en morgon endast för att upptäcka att ens bil står precis där man lämnade den dagen innan, dock svårt eldhärjad av några sinnessjuka ungdomar? Jag hade personligen blivit vansinnig och troligtvis hade det brustit för mig.

Visst har jag gjort en del dumma saker i min ungdom. Jag snattade som 12-åring, när jag var runt 14 år så klottrade jag några gånger (synd att min bror inte fick reda på det och spöade upp mig), som 15-åring körde jag en trimmad moped på motorvägen. Sedan dess har det varit relativt lungt, eller jag ska inte ljuga för er, jag stal faktiskt två tomma disketter från datorsalen i gymnasiet. Nu ägnar jag mig mer åt gång mot röd gubbe, dricka lite för mycket alkohol ibland, äta lite för onyttigt och dylikt. Men jag har ta mig fan aldrig eldat upp någons bil.

Dock ser jag några ljuspunkter i helgens oroligheter, den danska polisen får använda tårgas, det är något som vi borde ta efter i det här landet! Inte allt för många människor kom till någon större skada vilket är bra. En aktivist förlorade iofs. ett antal fingrar, jag vet faktiskt inte om jag ska tycka synd om honom/henne eller om jag ska tycka att denne fick vad han/hon förtjänade.

Det tjänar egentligen ingenting till att jag sitter här och gnäller för mig själv, det enda som händer är antagligen att jag kommer ett steg närmare att vakna upp med en utbränd bild på parkeringsplatsen.

9 kommentarer:

*|2007-03-04 22:36 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Lustigt det blir när man läser i "fel " ordning. I inlägget ovan skrivs det om hur att du minsan inte begick några brott, men nu kryper det fram både det ena och det andra. Och att staten skulle kunna ha lagt pengarna från polisen på nytt ungdomens hus, varför har de inte sagt något om det då? Det är ju bristen på kommunikation/information som skapar mycket av problemen.

*|2007-03-04 23:38 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Troligtvis skulle den danska staten, ej heller den svenska för den delen, tänka tanken att om dom la undan X antal miljoner till nya fritidsgårdar så skulle dom slippa en massa obehag från löst drällande ungdomar. Men det skrev jag inte heller, eller det beror på hur man vill tolka det jag skrev. Så jag omformulerar mig lite snabbt.

I stället för:
För pengarna som den danska staten varit tvungen att lägga ner på polisinsatser och dylikt hade dom säkerligen kunnat bygga 2 nya Ungdomens hus.

Borde jag ha skrivit:
För pengarna som den danska staten varit tvungen att lägga ner på polisinsatser och dylikt hade dom säkerligen haft råd att bygga 2 nya Ungdomens hus, om dom hade velat.

Brist på kommunikation är pappa till många oredor, det håller jag helt klart med om!

*|2007-03-05 16:19 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Jag förstår helt vad du menar, det var inte så jag menade, du kan ha kvar den första texten. Det jag menade var att de också borde gjort det från början. De borde lagt ner pengarna på ungdomens hus istället för på poliser. Make love, not war.

*|2007-03-05 16:22 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Amen broder!

*|2007-03-05 20:26 fick Mezereum för sig att skriva nedanstående

http://allisempty.blogspot.com/

*|2007-03-09 13:35 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

Missade du helt Göteborgskravallerna? Jag lärde mig att inte ta polisens mediauppgifter för sanning. Att elda bilar är naturligtvis tvivelaktigt, men frågan är om din tårgas iver och "kapa av ungdjävlarnas fingrar" attityd är särskilt sund heller. Jag tyckte din blogg var skönt sympatisk, men att utan större insikter uttala sig är bara osmart.

*|2007-03-09 15:30 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Herr/fru anonym: Nej då, jag missade inte Göteborgskravallerna, dessa dagar i början av juni 2001 satt jag på kontoret och förde ett jävla liv. Jag svor, gormade, grät och ville troligtvis könsstympa någon aktivist om jag inte minns helt fel.

Mig veterligen så har jag inte nämnt något om att kapa av någon ungdjävuls fingrar, däremot nämnde jag att en aktivist förlorade några fingrar. Dock var det helt och hållet självförvållat.

Jag citerar DN.se:
Värst skadad var en demonstrant i Christianshavn som fick ett par fingrar bortsprängda när han skulle kasta en smällare.


Gällande tårgasen så anser jag att det är befogat av polisen att ta till sådana resurser när man blir attackerad med gatstenar, bilar sätts i brand och liknande incidenter. Vattenkanoner vore också något som troligtvis kunde vara nyttigt i polisens arbete.

Jag har även en fråga till dig, på vilket sätt är det osmart av mig att uttrycka mina åsikter? Bara för att jag inte var närvarande eller känner någon som vart drabbad av att Ungdomens hus revs så borde jag inte förlora min rätt till att säga vad jag tycker och tänker. Eller jag kanske är ute och cyklar?!

*|2007-03-18 01:36 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

hoppas ni blir könsstympade, av med fingrarna och tårgasade. Tack

*|2007-03-18 03:06 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Anonym: Vilka "Ni" syftar du på? Du är välkommen!