6.3.07

Svenskar är fega

Bubblan skrev den här smörjan kl. 16:36

Alliansen vill ha civilkuragelag, så lyder en av rubrikerna på svd.se. Det var då på tiden att vi svenskar får lära oss, eller blir tvingade, att inte vara så fega och våga säga ifrån.

Jag kommer ihåg när jag och LM satt och läste Metro under lunchen en dag i somras. I tidningen fanns en liten notis om en misshandel som ägt rum vid Medborgarplatsen mitt under lunchrusningen föregående dag. Jag kommer inte ihåg ordagrant vad som stod, men det stod något i stil med att en herre hade blivit brutalt misshandlad av en gärningsman. Gärningsmannen hade hoppat på offrets huvud när denne låg ner och så vidare. Flertalet lunchgäster på krograrna i närheten hade blivit vittnen till detta, det kanske inte är så vist att ingripa själv vid ett sådant tillfälle. Det må ha varit sommar och semestertider, men jag är ganska så säker på att det inte borde vara så svårt att titta sig runt inne på restaurangen man sitter på, gå fram till 4-5 storväxta herrar (eller kvinnor) som sitter och äter och säga: "Nu går vi fem ut och hindrar den där killen från att slå ihjäl den där mannen!".

Många kommer kanske ihåg ett litet "test" som TV4 (rätta mig om det var fel kanal) gjorde för ett antal år sedan, dom iscensatte en misshandel av en kvinna, jag tror det var på Sergelgatan. Hur många var det som ingrep? Det var då inte många.

Vi svenskar är för fega.

4 kommentarer:

*|2007-03-06 18:58 fick Unknown för sig att skriva nedanstående

Jag håller med dig, du är feg!
Dessutom passar ju det som hand i handske till rubriken på din blogg

*|2007-03-06 20:16 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Ja men visst Herr/Fru Ting, jag håller helt och hållet med. Jag är troligtvis den förste av oss som skulle pinka i byxan och springa och gömma mig bakom ett hörn så fort det hettade till. Så vore det inte lite skönt om någon tvingade oss att agera för en gångs skull?!

Men å andra sidan så kanske du inte skulle uppskatta om någon agerade om du höll på att åka på stryk, blev rånad eller vart utsatt för något annat brott?

*|2007-03-06 21:38 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Jag skulle troligen inte göra något, men det beror helt på situationen. Vilket humör jag är på, hur gärningsmannen ser etc etc.

Tror inte svenskar är fegare än andra, kanske blygare.

*|2007-03-06 22:57 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

Vem är ting att kalla pfv feg? Jag tror att pfv är en av de sista som skulle springa och gömma sig om han blev vittne till misshandel. Ting kanske kan förklara varför Ting tycker att pfv är feg? Och om Ting inte känner pfv tycker jag inte att Ting har någon som helst anledning till att koppla pfv:s karaktär till namnet på hans blogg.