19.2.07

27 kronor i timme

Bubblan skrev den här smörjan kl. 20:15

Att tjäna 27 riksdaler i timmen kanske inte är det roligaste, eller det kan inte vara kul någonstans. Men personen i fråga har trots allt valt att ta det jobbet.

Skit samma om man tjänar 27 kr eller 250 kr i timmen, men kan inte facket ge fan i att lägga sig i hela tiden?! Vi lever inte i någon gammal sovietstat, hoppas jag, så låt folk bestämma själva. Ta salladsbaren Wild'n Fresh som ett exempel. De anställda där hade inget emot deras dåvarande anställningsavtal, men det verkade facket inte bry sig allt för mycket om. Så nu säljer ägaren sin verksamhet och då riskerar de anställda att bli utan jobb. Men det bryr dom sig kanske inte om, dom fick som dom ville, facket alltså.

2 kommentarer:

*|2007-02-19 22:46 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

1. Den fanns ingen fackföreningsfrihet att tala om i någon av de gamla sovjetstaterna.

2. Den som tog jobbet var en asylsökande flerbarnsmor. Alltså en tveklöst fattig person med bristfälliga kunskaper om svensk arbetsmarknad.

Liksom det är solklart att Sverige inte är en sovjetstat och vi därmed har fackföreningsfrihet är det solklart att en oseriös arbetsgivare som utnyttjar asylsökande bör klämmas åt av den anställdes arbetstagarorganisation.

Det arbetsgivaren gjort sig skyldig till är att beteckna som stöld, och det till ett värde av åtskilliga tusenlappar. Mot sådant beteende har facket laglig rätt att agera och bör så göra. Det vore skam om facket inte gjorde något.

*|2007-02-19 23:36 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

1. Det ligger en hel del i det du säger, det säger jag inget om. Men jag tror nog att du någonstans förstår vad jag menar.

2. Har jag sagt någonting om att hon hade kunskaper om den svenska arbetsmarknaden eller har jag påstått att hon hade så pass med pengar att hon jobbade där för att hon tyckte det var roligt?

Hur kan du säga att han gör sig skyldig till stöld? Han betalar henne mer än de 71kr/dag hon skulle ha fått i dagersättning från Migrationsverket.

Självklart är det inte helt ok att jobba för 27k/h, men jag tycker trots det att facket ska låta folk göra som dom vill.