19.2.07

Åka tåg

Bubblan skrev den här smörjan kl. 19:27

Att åka tåg i Indien har sin charm, att sitta där med 20 fläktar ovanför skallen som brummar, alla galna indier som för ett herrans liv, toaletterna där man ska försöka pricka ett hål i golvet medans tåget skakar fram och tillbaka. Samtidigt så var det en lite smått obehaglig känsla som fanns i kroppen... Hur ska man lyckas ta sig ut om någonting händer, typ 300 pers i en vagn med kapacitet för 75 pers, tågfönstren belamrade med galler. Jag borde tagit några bilder när en stackars kvinna skulle kliva på med, jag vet inte hur många kubikmeter, en jävla massa tvätt på huvudet. Hennes medpassagerare var väldigt vänliga, dom hoppade ut och hjälpte henne att trycka in hennes knyten genom dörren.

Natten till idag var det 66 människor som brann upp i några tågvagnar i Indien, dels för att tågfönstren var täckta med galler, men även för att det var ett attentat. Jag läste en artikel om branden under morgonen (kommer inte ihåg om det var på SVT Text eller var det nu var), där fick dom det att låta som att det inte hörde till vanligheterna med galler framför fönstren. Då jag var i Indien och spenderade runt 2 dagar på olika tåg så såg jag inte ett enda tåg utan galler. Indien är iofs ett hyfsat stort land, så jag såg väl 0,01% av alla tågvagnar där, men det kändes mer som en regel än ett undantag.

Vagnarna, de jag åkte med, saknade iofs dörrar, så det var ju ett plus om det hade funnits behov av att komma ut fort. Min bror och hans kompis satt i en dörr och dinglade med fötterna utanför under en av våra resor, pang sa det och så kom en ko flygandes. Det hade jag velat se. Undra hur grov ångest lokföraren fick då han hade ihjäl en helig ko.

När vi ändå pratar om bränder längs med den indiska järnvägen så är jag lite nyfiken på hur väl deras brandsläckare fungerar. Eller brandsläckare var nog lite fel ord, brandsandhinkar kanske är ett mer passande ord. På de flesta, inte alla, tågstationer såg jag hinkar hängandes ute på perrongen. En del var fyllda med vatten och en del med sand. Nej nu ska jag sluta vara så negativ, det måste fungera eftersom dom envisas med att fortsätta med deras säkerhetstänkande.

2 kommentarer:

*|2007-02-19 20:17 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

På nyheterna jag såg i morse sa de att tredje klass alltid har "förseglade" vagnar, jag tänkte osökt på andra vagnar som var förseglade, de åkte runt i europa på 40-talet. I indien var det tydligen av säkerhetsskäl, fattar inte riktigt. Sjuklig panik

*|2007-02-20 20:28 fick Unknown för sig att skriva nedanstående

och jag som inte ens tycker om SJ