4.8.07

Skuld

Bubblan skrev den här smörjan kl. 17:08

För något år sedan sålde jag min lilla stereo till en dåvarande kompis arbetskollega. Jag lämnade stereon till min kompis, hon i sin tur lämnade den till sin kollega. Jag ville ha 800 kr för den och sa att jag bara skulle leta reda på fjärrkontrollen innan jag tog emot pengarna. Jag tänkte att hon inte skulle behöva betala innan jag levererat stereon komplett. Hur som helst, efter någon vecka så fick denna tjej psykbryt och vart jävligt märklig så vi bröt kontakten helt och hållet.

Men då jag fortfarande ville ha mina pengar så försökte jag att ringa henne för att fråga vart hon ville ha fjärrkontrollen levererad. Jag visste inte om jag skulle lämna över den personligen till hennes kollega eller om jag skulle ge den till henne. Vad som hände var att hon inte svarade när jag ringde från mitt nummer, så en dag lånade jag ALs telefon och ringde henne, då svarade hon. Så fort jag sa "Hej det är Bubblan" så kläckte hon ur sig att jag var psykiskt störd som ringde från ett annat nummer bara för att hon inte svarade när jag ringde. Jag trodde att hennes hals skulle fräta sönder med tanke på alla obscena saker hon hasplade ur sig. Hon sa att hon inte var anträffbar och att hon skulle åka till USA och jobba i ett år. Fine tänkte jag. Jag skickade ett mail till henne med mina kontouppgifter men då fick jag reda på att mina pengar inte direkt stod högst upp på hennes lista över saker som prioriterades. Hon sa även att hon lämnade sin telefon hemma och hade sagt åt sin mor att om jag ringde så skulle hon inte svara.

Saken är den att jag vet att hon har fått pengarna av sin kollega i samma veva som hon levererade stereon. Hon har väl antagligen supit upp dem, men å andra sidan så skulle hon kunna gå ut på staden och leta tomburkar en dag för att få ihop dessa 800 kr. Visst, 800 kr är inte så mycket, jag tror nog att jag skulle klara mig utan dem, men nu är jag på krigsstigen bara för sakens skull. Jag hade haft full förståelse för att hon inte velat betala mig pengarna om jag hade gjort något dumt, men nu var det hon som fick menstruation i sin högra hjärnahalva, inte jag. Eller egentligen hade jag inte haft förståelse för det heller då det var hennes kollega som köpt en sak av mig och hon tagit pengarna utan att ge dem till mig.

Det här var för drygt ett år sedan, för en vecka sedan kom jag att tänka på det och skickade ett SMS till hennes två mobilnummer, i tisdags fick jag svar, nedan följer den "konversationen":


Från Bubblan till E
Hej E. Hoppas att allt är bra. Jag tänkte bara kolla om du möjligtvis är hemma i Sverige igen, och om du har möjlighet att betala de 800 kr som du är skyldig mig? /Bubblan

Från E's telefon till Bubblan
Hej! Nej elin är i usa.

Från Bubblan till E
Ok, har ni möjlighet att påminna henne om att hon, sedan över ett år tillbaka, är skyldig mig pengar? Jag har tyvärr ingen lust att bli "lurad" på dem. Hälsningar Bubblan

Från E's telefon till Bubblan
D+dar+far du ta m elin nar hon e tillbaka. Jag sager till henne att hon hor av sig nar hon ar tillbaka. I mars tror vi.

Från Bubblan till E
Tack, jag skulle uppskatta om ni kunde be henne kontakta mig på minmail@mindomän.com. Saknar E's telefon ÅÄÖ?

Från E's telefon till Bubblan
Nej jag ar inte så bra pa sms.

Några saker gav mig lite funderingar. Dels att hennes mor, som telefonen skulle lämnas över till när hon åkte till USA, skriver SMS med förkortningar som "e" istället för "är", och "m" iställer för "med". Jag har inte träffat många "vuxna" som använder sig av ett språk som man kan förknippa med kids. Men det är bara en generalisering. Det andra är att jag kommer ihåg att E hade en hyfsat modern telefon, moderna telefoner brukar ha en funktion som kallas T9, vilket innebär att telefonen kommer med förslag på ord. Så att E's svenska telefon som hennes mor tog över hellre skriver svenska ord utan att använda sig utav ÅÄÖ fick mig att bli lite misstänksam.

Dom skriver att E kommer hem i mars, en snabb liten sökning på E's "alias" visar att hon har en resedagbok. I den skriver E att hon kommer hem den sista juli och då åker till sina föräldrar. Det var ganska så passande att jag får svar från hennes telefon den 1:a augusti. Utöver det publicerade hon även sitt nya mobilnummer, vilket jag noterat.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag funderar på att ringa några arga herrar och be dem klippa av hennes bröstvårtor, men det kanske är lite för hårt. Ja, som jag skrev ovan så är 800 kr inte mycket att hänga i julgranen så jag borde egentligen släppa det hela. Men det handlar om principen, varför ska hon få lura mig? Speciellt inte efter att hon tappade en säkring i sitt proppskåp och fått spel, det var inte på grund av mig vi bröt kontakten. Kanske ska jag bli den jobbigaste jäveln i världen och stalka henne tills hon hostar upp mina pengar, och när hon väl gör det så tar jag och tänder eld på dem och släcker elden med en välriktad loska.

Våp!

4 kommentarer:

*|2007-08-05 22:25 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Min mor har inte fattat T9 än, hon föredrar den manuella varianten. Det var dock en parentes, jag tror som du att det är något fuffens på gång. Det bästa är ju att konfrontera henne personligen. Folk har en tendens att vara jävligt kaxiga på telefon/mail/sms men blir spaka IRL.

*|2007-08-07 23:51 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Din mor har kanske inte fått grepp om T9-funktionen i sin telefon, men någonting säger mig att hon trots allt försöker använda sig av ÅÄÖ i sina SMS.

Jag skulle gärna konfrontera henne personligen, det enda är att det är lite knepigt att få till en "träff" med henne. Hon vill inte riktigt svara när jag hör av mig. Vad säger du, ska jag ringa hennes nya nr?

*|2007-08-08 13:21 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Jag tycker du ska överraska henne. Antingen får du försöka förfölja henne på nått sätt, ta reda på var hon bor och rör sig. Något du också kan göra är att börja ringa in falska polistips, spärra hennes kontokort, byta hennes adress, flytta hennes telefonnummer, beställa massa saker i hennes namn osv.

*|2007-08-08 22:45 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Jag har börjat fundera på lite hyss, så dina tips tas emot med stor glädje.