3.6.07

Höll jag på att säga

Bubblan skrev den här smörjan kl. 12:05

Känns det verkligen helt korrekt att säga "... höll jag på att säga"? Tio gånger av tio så säger man ju precis det som man HÖLL på att säga.

Det är varmt idag, höll jag på att säga.
Det var en riktigt ful fågel du köpt, höll jag på att säga.
Du kanske borde vaxa ryggen, höll jag på att säga.

Nej, tacka vet jag den belgiske schackmästaren, Gert van der Stricht, han sa alltid "Du är väldigt dålig, sa jag precis" och "Jag heter inte Gert, sa jag precis". Jag ska i fortsättningen tänka på att inte säga "... höll jag på att säga".

5 kommentarer:

*|2007-06-04 10:56 fick Oskar för sig att skriva nedanstående

Jag håller med dig delvis, men om det nu är så att man verkligen höll på att säga det, och vill berätta att man höll på att säga det, hur ska man säga det?

*|2007-06-04 17:01 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Jag håller med dig Oskar, det är en svår balansgång att gå. Ska man säga något i stil med:

"Jag tänkte åka bil imorse, men jag höll på att säga cykel."?

*|2007-06-04 17:04 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

Man använder väl bara frasen när man "höll på att säga" något riktigt korkat eller elakt...eller hur!? Så det borde med andra ord vara bättre att bara hålla käften och hålla god min. Iofs är det ju lite småkul att vara ironisk...."oj, nu höll jag på att säga att du är totalt blåst i huvudet! Vilken tur att jag inte försa mig."

*|2007-06-04 17:10 fick Bubblan för sig att skriva nedanstående

Anonym, jag kan tyvärr inte hålla med dig där, anledningen till att jag kom att tänka på saken var två äldre herrar som förde en konversation på tunnelbanan (jag avskyr att åka kommunalt). Då sa den ena herrn något i stil med "Jag ska till bolaget och köpa öl, höll jag på att säga" för att rätta sig och säga "... vin menade jag".

Jag vet inte om det klassas som riktigt korkat eller elakt, men det kanske det gör?

Men jag håller helt klart med dig att vore bättre att bara hålla tyst. Samtidigt tycker jag att ditt förslag på att vara ironisk var det bästa alternativet än så länge.

*|2007-06-04 17:38 fick Anonym för sig att skriva nedanstående

Då förstår jag. Nej då handlar det ju inte om att någon är varken blåst eller elak.
Låter mer korrekt att säga "Nej, vin menade jag!" eller erkänna för sig själv, och för andra, att man helt enkelt lider av "taldyslexi", (om man nu blir nödd att använda frasen ofta menar jag..och nej, det finns med största sannolikhet inget sådant ord jag vet. Men men..)