21.9.07

Påkörd

Bubblan skrev den här smörjan kl. 00:26

Idag när jag var ute och cyklade på Stockholms gator blev jag påkörd av en lastbil.

Delat ansvar skulle jag vilja säga. I en korsning (Hamngatan/Norrlandsgatan) stod en lastbil stilla och väntade på att en buss skulle svänga, jag cyklade då runt bussen och kom igenom korsningen lite snabbare än lastbilen. Jag kom dock ut på fel sida av vägen och hamnade i motsatt körriktning. Hur som helst så kom lastbilen ikapp mig och då jag inte hade lust att ligga till vänster och leka "chicken" med alla galna taxibilar så valde jag att sakta ner och svänga in bakom honom och lägga mig till höger om honom.

Efter några meter kommer vi fram till ett övergångsställe, där stannar lastbilen för att släppa över en fotgängare, då tar jag tillfället i akt och cyklar om honom på insidan (jag släppte över fotgängaren först). Jag fortsätter att cykla och när han ligger jämte mig väljer han att svänga in lite lätt mot trottoaren och "preja" mig. Om det var medvetet eller inte vet jag inte. Då gatkanten är ganska så hög längs med Norrlandsgatan/Kungsträdgården kunde jag inte hoppa upp på den utan saktade ner lite i hopp om att han skulle uppfatta att jag var närvarande. Han fortsatte att gasa, och som de flesta av er vet så blir en lastbil bredare efter själva hytten då "flaket/lastutrymmet" börjar där. Pang sa det så fick jag den kanten i ryggen. En massage på Sturebadet vore att föredra. På något underligt sätt lyckades jag hålla balansen och undvika att plantera mitt skäggiga ansikte i asfalten. Vad som är ännu underligare är att jag inte blev arg. Adrenalinkicken som kom farande, snabbare än vad en pundare hinner få HIV, var ganska så rejäl, nästan så att jag blev sugen på mer.

Fortfarande ingen som hittat en cykelhjälm i storlek megastor?

0 kommentarer: